Gå til sidens indhold

Sådan bryder du ud af coronatrætheden

Efter et år med corona er de fleste ved at køre sur i hjemmearbejde og onlinemøder. Men der er nogle enkle greb, du kan bruge til at gøre arbejdsdagen på hjemmekontoret lidt bedre. Her får du fem tip til at bryde ud af coronatrummerummen.

IT-udfordringer i hobevis. Uendelige rækker af Teams- eller Zoom-møder. Og en arbejdsdag, hvor du ikke bevæger dig længere end de 20 meter hen til hjemmekontoret, ud i køkkenet for at hente kaffe og så tilbage foran skærmen igen.

For rigtige mange på det danske arbejdsmarked har arbejdsdagen det seneste år ikke lignet den, der var, før coronavirussen lukkede landet ned i midten af marts sidste år. Og for rigtig mange bliver det stadigt sværere at holde ud at arbejde hjemmefra, afskåret fra det vante arbejdsfællesskab.

Men der er nogle små trick, du kan bruge til at gøre arbejdsdagen sjovere, mens du venter på, at hverdagen vender tilbage. Her får du fem tip til arbejdsdagen, der kan modvirke coronatrætheden:  

  1. Tag initiativ til kontakt
    Mange lider under manglende social kontakt til kollegerne. Når arbejdet foregår hjemmefra, er det ikke lige så oplagt med smalltalk, men det er vigtigt også at tale sammen om andet end arbejde for at styrke fællesskabet på afstand. Tag derfor med jævne mellemrum uopfordret kontakt til en kollega – bare for at høre, hvordan det går.

  2. Sørg for at bevæge dig
    Når arbejdet foregår fra hjemmekontoret eller spisebordet, kan det være svært at få bevæget sig tilstrækkeligt – en hel arbejdsdag kan hurtigt foregå inden for de sammen 50 m2. Men bevægelse i løbet af arbejdsdagen er med til at give dig energi og modvirke arbejdsskader foran computeren. Brug derfor den tid, du sparer i transport, på at bevæge dig. Du kan fx gå en tur eller sammensætte et kort hjemmetræningsprogram, du kan gennemføre som et afbræk et par gange om dagen.

  3. Lav walk and talks
    Selvom I ikke kan sidde på jeres vante pladser ved siden af hinanden på arbejdspladsen eller over for hinanden i et mødelokale, betyder det ikke nødvendigvis, at I ikke kan mødes. Aftal med et par kolleger, at I kan gå en tur med god afstand til hinanden, hvor I kan idéudveksle, diskutere faglige emner og tale om, hvordan det går. Husk at tjekke inden, om det overholder de retningslinjer, som gælder på arbejdspladsen. Alternativt kan du også ringe til en eller flere kolleger, så I kan gå en tur med hinanden i røret.

  4. Planlæg sociale arrangementer på afstand
    Saml alle jeres gode forslag til sociale aktiviteter i et fælles dokument på virksomhedens intranet, så I kan inspirere hinanden på tværs af afdelinger. Eksempler på tiltag kunne være quizzer i Kahoot, synge fødselsdagssang for en kollega på Teams, ølsmagning på afstand, bankospil, en faglig bogklub, virtuelle kaffeaftaler – listen er uendelig!

  5. Arranger hjælp til det tekniske
    De fleste kan nikke genkendende til, at der kan være bøvl med computer og systemer, når man arbejder hjemmefra – og det kan være så frustrerende, at det fjerner arbejdsglæden. Derfor kan I med fordel udpege et par medarbejdere i afdelingen, som har godt kendskab til IT, og som kan hjælpe kollegerne med tekniske udfordringer.

Kilde: arbejdsmiljøweb.dk

Mit JA